Tips til god markedsføringsstrategi!

Alle organisasjoner bør ha et mål å jobbe etter. Dette for å best kunne utvikle organisasjonen, men også for at alle ansatte skal være samkjørte, og dra i samme retning. Et mål kan være å bli markedsledende i pris, doble markedsandelen sin eller bedre utnyttelse av markedsføringspengene. Felles for målet er markedsstrategi vel så viktig. Markedsstrategien er kompasskursen som viser hvordan organisasjonen skal nå sitt mål. 

Videre i dette innlegget skal jeg videreformidle 7 tips til og digital markedsføring opprinnelig publisert på tenkdigitalt.no.

I digital markedsføring gjelder det å markedsføre til dine potensielle kunder. Skal du selge undertøy for damer er det ikke spesielt smart å markedsføre dette til menn. Å bruke mye penger på markedsføring i en papiravis som leses av både damer og menn er penger ut av vinduet. Du må vite hvordan du kan nå riktig kundegruppe for best mulig markedsføringsresultat. Markedsfører du samme produkt via for eksempel Facebook vil du treffe riktig kundegruppe og du kan enkelt måle effekten av markedsføringen senere. Du kan også gjenta samme annonse til de som virket interesserte, men som enda ikke har kjøpt produktet.

1. Planleggingsverktøy

Det finnes i dag veldig mange kanaler å få kontakt med andre på. For best mulig resultat er det viktig at du benytter deg av flere enn en kanal. Finn ut hvilke kanaler du kan nå kundegruppen din på, og lær deg disse. Et planleggingsverktøy kobler sammen alle disse kanalene på ett sted. Der kan publiseringer automatiseres og gi verdifull innsikt om engasjement på de forskjellige kanalene.

2. Begynn å snakke når målgruppen er klar for å lytte

Du tenker nok at godt innhold sprer seg som ild i tørt gress, men det stemmer dessverre ikke. Vellykket markedsføring krever riktig timing og godt innhold. Du må engasjere kundene og du må lære deg hvordan du engasjerer på de forskjellige kanalene. Du bør vite når dine kunder er aktive på sosiale medier, og hvilke kanaler du treffer de best på. En undersøkelse tenkdigitalt.no har gjort viser at innhold til LinkedIn og Instagram bør publiseres mellom 07:00-09:00 eller 16:00-18:00. Facebook og Twitter treffes best mellom 13:00-17:00.

3. Bildebruk

Et bilde sier mer enn tusen ord. Undersøkelser viser at bildevalg påvirker kunden og kan være avgjørende om kunden trykker på annonsen eller ikke. Bildene du bruker bør stå i stil med resten av profilen din. 

4. E-postmarkedsføring 

Du har kanskje lagt merke til at flere bedrifter gir deg en fordel mot at du melder deg på deres nyhetsbrev? Gode markedsførere ber alltid om e-postadressen din. Slik kan de bygge en relasjon til eksisterende kunder, samtidig som de tiltrekker seg nye kunder.

5. Hold deg oppdatert på teknologifronten

Verden utvikler seg raskt og du bør være sikker på at du ikke blir stående igjen på perrongen. Du må til enhver tid være der kundene dine er. Eksempelvis står smarttelefoner for halvparten av all internettrafikk, så nettsiden din må være mobilvennlig. Gjør deg kjent med de nye kanalene som dukker opp, så du er forberedt hvis kundegruppen din tar den i bruk.

6. Viktig å ha en god nettside

Nettsiden er kjernen i din digitale markedsføring. Nettsiden din kan brukes til å samle inn e-postadresser og få kundegruppen til å gjøre det du ønsker. 

Nettsiden din bør absolutt inneholde:

  • Et design tilpasset alle enheter.
  • Søkemotoroptimalisering (SEO). 
  • Sosiale medieknapper
  • Sporingspiksler
  • Facebookpiksel
  • Analyseverktøy
  • Landingsside

7. La kunde finne frem til deg

Du har sikkert opplevd å at du så sårt trenger et produkt. Du googler produktnavnet, og trykker deg inn på den butikken som kommer opp først. Derfor bør du ha som et mål å alltid ligge blant de øverste treffene på google.

Kilder: 

https://tenkdigitalt.no/blog/digital-markedsforingstrategi/?fbclid=IwAR3j3uybJGfo8LHiLuAdReveTJ5waXTDXzVxsva4gt3H_ojob4wgb2fBlB0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *